وبلاگ

نحوه برخورد با نقض کنندگان حقوق مالکیت فکری مشاهده بیشتر

نحوه برخورد با نقض کنندگان حقوق مالکیت فکری

اول از هر چیز ببینید آیا رقبا می توانند بدون اجازه شما به دارایی های فکری ارزشمندتان دست پیدا کنند؟ اولین گام در حل این مسأله شناسایی ماهیت و محدوده نقض حقوق مالکیت فکری و پس از آن شناسایی ناقضان این حقوق و کانال های توزیع آن ها در گام های بعدی است.

08/26/1395 - 09:50
0
قراردادهای امتیاز مشاهده بیشتر

قراردادهای امتیاز

همان گونه که پیش از این نیز گفته شد، شما مجبور نیستید که دارایی ‌های فکری خود از جمله اختراعات، علائم تجاری و دانش فنی محرمانه را حتماً در قالب محصول، تولید و به بازار عرضه کنید. این کار مستلزم سرمایه‌گذاری ‌های سنگینی است که بسیاری از شرکت ‌های کوچک، به تنهایی از عهده آن بر نمی ‌آیند. بنابراین، می توانید امتیاز استفاده از دارایی ‌های فکری خود را در قالب یک قرارداد امتیاز تکنولوژی به شرکت‌ های دیگر واگذار کنید. ممکن است این شرکت ‌ها به علت برخورداری از امکانات تولیدی و دارایی های مکملی همچون شهرت و کانال‌ های توزیع مناسب، امکان تجاری ‌سازی بهتر و سریع ‌تر ایده شما را داشته باشند.

08/26/1395 - 09:49
0
قرارداد عدم افشاء مشاهده بیشتر

قرارداد عدم افشاء

گاه شما مجبور می شوید اسرار تجاری یا اطلاعات مربوط به دارایی های فکری خود را با دیگران در میان بگذارید. قراردادهای عدم افشاء این امکان را برای شما فراهم می آورد تا اسرار تجاری و دانش فنی خود را در اختیار افرادی مانند مشتریان و سرمایه ‌گذاران بالقوه قرار دهید؛ بدون ترس از اینکه احیاناً ایده یا اختراع شما دزدیده یا بدون آگاهی شما از آن استفاده شود. برای مثال، متن درخواست ثبت اختراع (تا قبل از مرحله انتشار)، آثار ادبی و هنری منتشر نشده و دانش فنی شرکت، در زمره مالکیت های فکری هستند که نباید قبل از امضای قرارداد عدم افشاء، آن ها را در اختیار دیگران قرار دهید.

08/26/1395 - 09:48
0
سوالات کلیدی در کسب و کارهای فرهنگی مشاهده بیشتر

سوالات کلیدی در کسب و کارهای فرهنگی

سوالات استراتژیک برای کسب و کارهای فرهنگی

یک کارآفرین فرهنگی موفق باید به محیط پیرامونی خود توجه زیادی داشته باشد، به این موضوع توجه کند که چه مشارکت­های کلیدی را می­تواند شکل دهد و منافع کسب­وکار را چگونه حفظ کند. فهرستی که در ادامه آمده است، مجموعه­ای از سؤالات کلیدی است که تفکر استراتژیک را در یک کسب­وکار فرهنگی ارتقا می­بخشد.

سوالات کلیدی برای ارتقای تفکر استراتژیک در کسب­وکارهای فرهنگی

بازار

08/25/1395 - 10:49
0
کپی رایت مشاهده بیشتر

کپی رایت

از کپی رایت برای حمایت از انواع آثار ادبی و هنری همچون کتاب، قطعات موسیقی، هنرهای دستی، نقاشی، نمایشنامه، فیلم ها و همچنین نرم افزارهای رایانه ای استفاده می شود. این آثار به محض خلق شدن تحت حمایت قانون قرار می گیرند و الزامی به ثبت آن ها برای کسب حمایت قانونی وجود ندارد. با وجود این، شما می توانید آثار خود را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ثبت کنید. مدت استفاده از حقوق مادی پدیدآورنده در ایران، تمام دوران عمر پدیدآورنده و 30 سال پس از مرگ است.

08/24/1395 - 08:47
0
اسرار تجاری مشاهده بیشتر

اسرار تجاری

اکثر اوقات نقطه قوت شما، تکنیک‌ ها و فوت و فن ‌هایی است که در عمل به کار می ‌گیرید، اما این تکنیک‌ ها همیشه قابل ثبت نیستند و ترجیح می ‌دهید آن ها را محرمانه نگه دارید؛ به همین دلیل از آن ها با عنوان  اسرار تجاری یا دانش فنی محرمانه یاد می ‌شود. برای مثال، ترکیب مواد نوشابه کوکاکولا که مزه این نوشابه را از سایر نوشابه های موجود متمایز ساخته، در زمره اسرار تجاری شرکت کوکاکولا به حساب می ‌آید و هیچ گاه به ثبت نرسیده است.

08/24/1395 - 08:44
0
علامت تجاری مشاهده بیشتر

علامت تجاری

علامت تجاری، کلمه یا نمادی است که منبع یا کیفیت کالاها و خدمات را مشخص می کند و کار آن تمایز بخشیدن بین محصولات یا خدمات دارای این علایم، با محصولات و خدمات مشابهی است که توسط دیگران تولید یا به فروش می رسد. ثبت هر علامت تجاری، حق استفاده انحصاری از نام یا علامتی را در رابطه با محصولات و خدماتی خاص به شما می دهد.

08/24/1395 - 08:40
0
ثبت اختراع خارجی مشاهده بیشتر

ثبت اختراع خارجی

فرض کنید اختراع خود را در ایران ثبت کردید، آیا فکر می کنید ثبت و حمایت از اختراعتان در ایران کفایت می کند؟ جواب این سوال کاملاً به محصول، کسب و کار و برنامه های آینده شما بستگی دارد. اگر فقط به دنبال حضور در بازار ایران هستید، مطئناً ثبت اختراع در ایران برای شما کافی است، اما بهتر است آینده نگر باشید. ممکن است یکی دو سال دیگر متوجه شوید که بازار خوبی نیز در دیگر کشورها برای محصولتان وجود دارد؛ اما دیگر کار از کار گذشته است!

08/22/1395 - 14:07
0
پتنت چیست؟ مشاهده بیشتر

پتنت چیست؟

پتنت سندی است که توصیف کننده یک اختراع بوده و بر اساس درخواست متقاضی و به وسیله یک اداره دولتی صادر شده و حمایت قانونی از اختراع را در محدوده زمانی خاصی (معمولاً 20 سال) به صاحب آن اعطا می کند. این اختراع می تواند در قالب یک محصول یا فرآیند جدید متبلور شده باشد و شیوه ای جدید برای انجام یک کار یا راه حل فنی تازه ای برای حل مشکل باشد. معمولاً پتنت ها مهمترین نوع دارایی های فکری در صنعت به شمار می روند و تاثیر فوق العاده ای بر رقابت های صنعتی و تکنولوژی دارند.

08/22/1395 - 14:05
0